6 sposobów na wykorzystanie VR w marketingu

6 sposobów na wykorzystanie VR w marketingu

Dlaczego warto wykorzystywać wirtualną rzeczywistość w marketingu, wie już wiele osób. Wyjątkowe doświadczenie, pobudzenie wielu zmysłów i ponad wszystko – bycie pionierem w swojej dziedzinie (pierwszy w Polsce, pierwszy w branży, pierwszy pod wodą itp.). Czy wiadomo jednak, jak ją wykorzystać, by przyniosła określony efekt?

We współczesnym wirtualnym marketingu prawie każdy projekt jest pionierski, dlatego można powiedzieć, że poza poniżej opisanymi sposobami, każdego dnia narodzą się jeszcze trzy nowe pomysły na to, w jaki sposób spełnić cele marki. My opisujemy te najważniejsze, które mogą przynieść sukces sprzedażowy czy wizerunkowy większości firm funkcjonujących na rynku.

 

  1. Prezentacja produktu

Na początku warto wspomnieć o pierwszym przychodzącym na myśl sposobie wykorzystania VR w marketingu – zaprezentowaniu możliwości produktu. Dzięki realizacji filmu w 360 stopniach możliwe jest zobaczenie produktu w pełnym wymiarze, określenie jego cech wizualnych, sprawdzenie jego funkcjonalności. W tym przypadku może to być zarówno mały produkt, który odbiorca będzie widział lub trzymał w rękach, jak i duży produkt – np. samochód, którym odbiorca pojedzie lub mieszkanie, które odbiorca umebluje na swój sposób.

 

  1. Testowanie produktu

Jeśli produkt posiada wizualny efekt swojego działania możliwe jest również przedstawienie jego funkcjonowania i oddanie go w ręce odbiorców, tak by mogli przetestować jego możliwości. Dzięki temu marka może nie tylko zachęcić odbiorcę do zakupu, ale również sprawdzić w określonym środowisku reakcję konsumenta – co jest szczególnie istotne na początkowym etapie wdrażania produktu na rynek.

 

  1. Relacja z eventów

Jeśli marka bywa na wydarzeniach branżowych, może zadbać o swój wizerunek w bardziej trwały sposób i stworzyć relację wideo 360 z miejsca spotkania. Dzięki temu można zaprezentować działania pracowników, zaprosić ich do wirtualnego uczestnictwa we wspólnych przedsięwzięciu. To pomaga w integracji emocjonalnej z odbiorcą, a w efekcie buduje wspólny świat i zbliża odbiorcę do marki (produktów). Taka produkcja może mieć szczególne znaczenie w przypadku eventów, podczas których zostaną zorganizowane wyjątkowe działania – np. bicie rekordu Guinnessa, premiera produktu itp.

 

  1. Proces produkcyjny

Storytelling w marketingu jest już od jakiegoś czasu zdefiniowany, ale dzięki wirtualnej rzeczywistości można przenieść go na zupełnie nowy poziom. Na potrzeby stworzenia historii o marce lub edukacji potencjalnego konsumenta, możliwe jest stworzenie filmu 360 w miejscu produkcji. Pokazanie procesów produkcyjnych może nie tylko zaciekawić odbiorcę, ale i wzbudzić jego zaufanie – producent jest z nim szczery i nie ukrywa składu czy mechaniki. Takie działanie może być przydatne przy produktach wprowadzanych właśnie na rynek – świadomość istnienia produktu, idąca w parze ze świadomością produkcyjną sprawi, że odbiorca będzie bardziej skłonny do zakupu.

 

  1. Grywalizacja

To termin, który w marketingu zagościł już na dobre. Dzięki VR, przeniesienie procesów obecnych w grach do rzeczywistości konsumenckiej będzie jeszcze bardziej skuteczne. Rywalizacja na wielu poziomach będzie odnosić się do funkcjonowania marki i odbiorcy w wirtualnym świecie, a konkurencja postawiona przed odbiorcą (np. w miejscu sprzedaży czy prezentacji) zainteresuje osoby postronne i sprowokuje do rozmowy o produkcie.

 

  1. Doświadczenie usługi

Filmy 360 mogą być wyjątkowo przydatne przy promowaniu specyficznych usług, które trudno przedstawić za pomocą zwykłej reklamy. Usługi takie najczęściej są wybierane przez kupujących ze względu na doświadczenie, a nie rekomendację. W wirtualnej rzeczywistości możliwe jest wykonanie usługi i zaprezentowanie realistycznych doświadczeń, które zachęcą do zakupu. Przykładem może być np. biuro podróży, które zachęca do podróży w określone miejsce, ze względu na atrakcje widokowe.  Wszystko po to, by pokazać choćby ułamek emocji, które odbiorca może odczuć na żywo, podczas wycieczki.

user-gravatar
mwyrobek
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.